Europejski program Erasmus+ oznacza zagraniczną edukację. Jest to najlepiej oceniany europejski program. Budżet programu regularnie wzrasta. Wdrażanie go w naszym kraju zmienia oblicze polskiej edukacji, zmienia naszą rzeczywistość. Niesie korzyści dla uczniów, szkół, organizacji współpracujących.
Zagraniczne wyjazdy projektowe rozwijają uczniów przez naukę i pracę. Stwarzają niepowtarzalną szansę rozwoju osobistego, realizacji zagranicznych praktyk zawodowych, certyfikowania w systemie Europass, zdobycia kompetencji miękkich, językowych, poznania obcych kultur, historii regionów. Udział w programie uczy odpowiedzialności za siebie i innych, mobilizuje do godnego reprezentowania za granicą własnej osoby, szkoły, miasta, kraju. Erasmusowcy po zakończeniu programu stwierdzają: rozwinąłem się, poznałem zagraniczny system pracy, zdobyłem pewność siebie, ukształtowałem postawę obywatelską i przedsiębiorczą, jestem bardziej tolerancyjny. Uczniowie wracający z miejsc gdzie są piękne plaże lub wysokie klify, przywożą pochwały, uzyskują bardzo wysokie noty, stają się „ekspertami” dla młodszych roczników, dzielą się doświadczeniem, które wpisuje się w ich zawodową karierę na wiele lat.
Szkoły biorące udział w programie podnoszą własny prestiż w lokalnym, krajowym i europejskim obszarze. Stają się szkołami z europejskim wymiarem edukacji. Wdrażają idee programu Erasmus+: uczenie się przez całe życie, mobilność, szybkie i efektywne kształcenie, cyfrowa transformacja, włączanie i różnorodność. Organizowanie podróży jako „zielonej podróży” daje przykład troski o środowisko i surowce w odniesieniu do zrównoważonego rozwoju. Organizacje realizujące program są zaufanymi partnerami na europejskim rynku edukacyjnym. Tworzą nowy system organizacyjny polegający tzw. „sieciowaniu”, który oznacza głęboką współpracę między szkołami, instytucjami, firmami. Sieciowanie nabiera coraz większego znaczenia we współczesnym świecie, w którym liczy się współpraca, zaufanie, solidność. Powiedzenie: sieciuj albo giń – nabiera w ostatnich latach w Europie realnego znaczenia. Moc sieciowania wyznacza sojusze między organizacjami, zapobiega lub ogranicza kryzysy spowodowane „czarnymi łabędziami” np. pandemią lub wojną.
Powyższe zagadnienia były poruszane w dniu 27 października 2022 r. przez środowiska polityczne, naukowe, edukacyjne, biznesowe podczas V Kongresu Edukacji, w 35 lecie Programu Erasmus+ na Uniwersytecie Warszawskim. Debaty dotyczyły tematów: moc sieciowania, umiędzynarodowienie edukacji, Europejski Obszar Edukacyjny. Dyskutowano także podczas kilku sesji dotyczących realizacji priorytetów horyzontalnych programu Erasmus+ m.in. w sektorze kształcenia i szkolenia zawodowego.
Uczestnicy kongresu wysłuchali koncertu zespołu Erasmus+ Band, w składzie którego grają m.in. dyrektor generalny FRSE, rektorzy uczelni, muzycy z byłego zespołu Zbigniewa Wodeckiego.
CKZiU w Łodzi poprzez uzyskanie Akredytacji na lata 2021-2027 w programie Erasmus+ oraz wcześniejsze doświadczenie staje się solidnym, europejskim, „sieciowym” partnerem.
[JB]