Erasmus+ zmienia się na plus

Europejski program Erasmus+ oznacza zagraniczną  edukację. Jest to najlepiej oceniany europejski program. Budżet programu regularnie wzrasta. Wdrażanie go w naszym kraju zmienia oblicze polskiej edukacji, zmienia naszą  rzeczywistość. Niesie korzyści dla uczniów, szkół, organizacji współpracujących.

Zagraniczne  wyjazdy  projektowe rozwijają  uczniów przez  naukę i  pracę. Stwarzają niepowtarzalną  szansę rozwoju osobistego, realizacji zagranicznych praktyk zawodowych, certyfikowania w systemie Europass, zdobycia kompetencji  miękkich, językowych, poznania obcych kultur, historii regionów.  Udział w programie uczy odpowiedzialności za siebie i innych, mobilizuje do godnego reprezentowania za granicą  własnej osoby, szkoły, miasta, kraju. Erasmusowcy po zakończeniu programu stwierdzają: rozwinąłem się, poznałem zagraniczny  system pracy, zdobyłem pewność siebie,  ukształtowałem postawę obywatelską i przedsiębiorczą, jestem bardziej tolerancyjny.  Uczniowie wracający z miejsc gdzie są piękne plaże lub wysokie klify, przywożą pochwały, uzyskują bardzo wysokie noty, stają się „ekspertami” dla młodszych roczników, dzielą się doświadczeniem, które wpisuje się w ich zawodową  karierę na wiele lat.

Szkoły biorące udział w programie podnoszą własny prestiż w lokalnym, krajowym i europejskim obszarze. Stają  się szkołami z europejskim wymiarem  edukacji. Wdrażają idee programu Erasmus+:  uczenie się przez całe życie, mobilność, szybkie i efektywne kształcenie, cyfrowa transformacja, włączanie i różnorodność.   Organizowanie podróży  jako    „zielonej  podróży” daje przykład  troski   o środowisko i surowce w odniesieniu do   zrównoważonego   rozwoju.  Organizacje  realizujące program są  zaufanymi partnerami na europejskim rynku edukacyjnym. Tworzą nowy system organizacyjny polegający  tzw. „sieciowaniu”, który oznacza głęboką współpracę między szkołami, instytucjami, firmami. Sieciowanie nabiera coraz większego znaczenia we współczesnym świecie, w którym liczy się współpraca, zaufanie, solidność.  Powiedzenie: sieciuj albo giń – nabiera w ostatnich latach w Europie realnego znaczenia. Moc sieciowania wyznacza sojusze między organizacjami, zapobiega lub ogranicza kryzysy spowodowane „czarnymi łabędziami” np. pandemią  lub wojną.

Powyższe zagadnienia były poruszane w dniu 27 października 2022 r.  przez środowiska polityczne, naukowe, edukacyjne, biznesowe  podczas V Kongresu Edukacji, w 35 lecie Programu Erasmus+  na Uniwersytecie Warszawskim.  Debaty dotyczyły tematów: moc sieciowania, umiędzynarodowienie edukacji, Europejski Obszar Edukacyjny. Dyskutowano także podczas  kilku sesji  dotyczących  realizacji priorytetów horyzontalnych programu Erasmus+ m.in. w sektorze  kształcenia i szkolenia zawodowego.

Uczestnicy kongresu  wysłuchali koncertu  zespołu  Erasmus+ Band,   w składzie którego grają  m.in. dyrektor generalny FRSE, rektorzy uczelni, muzycy z  byłego zespołu Zbigniewa Wodeckiego.

CKZiU w Łodzi poprzez uzyskanie Akredytacji na lata 2021-2027 w programie Erasmus+ oraz wcześniejsze doświadczenie staje się solidnym, europejskim, „sieciowym” partnerem.

[JB]